علمتيني إزاي أحب … الفصل الخامس

بقلم أمل شعبان

ابداي في فرح عقبال ما انا البس الفستان

بدات لوزه في عمل الميك اب لفرح

لوزه ايه رايك كده في المكياج

حنان حلوه اوي اوي اوي اوي وبعدين عاوزه رايكم في الفستان بتاعي

كانت حنان ترتدي فستانا زهريه اللون قصيرا بدون اكتاف كانت تشبه الاميرات

فرح حاسه الفستان قصير اوي يا حنان

لوزه بالعكس الفستان جميل اوي يا فرح

حنان سيبك منها يا لوزه دي متعرفش يعني ايه موضه …….

كانت تجلس في الصالون مامت فرح واختها مكه يشاهدون التلفاز

خرجت فرح وحنان من الغرفه كانوا يبدون مثل لاميرات اللي هربانه من عالم ديزاين

بصت مامت فرح بدهشه ايه اللي انتم عاملينه في نفسكم ده يا بنات

ردت عليها حنان ايه رايك في الفساتين يا خالتي نعمه عجبتك صح

نعمه يجنن بس الفستان بتاعك يا فرح ضيق

حنان بالعكس يا خالتو نعمه الفستان هياكل من فرح حته وبعدين هي الموضه كده يلا يا فرح عشان اتاخرنا

فرح يلا باي يا ماما باي يا مكه

نزلنا وركبنا التاكسي

وصلنا لمكان الحفله كان فندق كبير جدا لاول مره نيجي مكان زي ده

نظرنا اليه باعجاب وانبهار حتى اشتفاقنه من شرودنا على صوت

السائق وصلتم

نزلنا من السياره ننظر حولنا من

شده جمال المكان

فرح يا الله المكان شكله يبهر من بره اما من جوه عامل ازاي يا حنان

مش عارفه يا فرح اتصرفي كان عادي يلا نخش

وفور دخولنا كان جميع من في الحفله ينظر الينا كنت اشعر البتوتر

احمد كان جالس هو وكريم ورانيا

كريم ايه ده مش دي حنان وفرح

احمد سمع اسم فرح نظر ليرى فرح

واقفه كانت تشبه الاميرات وهو

ينظر اليه باعجاب وانبهار

حس بشعور غريب احمد كاني مشاعر جديده بدات تتسلل ليه قلبه الذي طالما كان مغلقا بوجهه الجميع

ولكن تلك الفتاه دخلت قلبي دون استئذان مقول هذا هو الحب الذي يقولون عنه

حتى اشتفاقه من شروده على صوت

رانيا

مالك يا احمد شارد في ايه

احمد ايه

رانيا ايه ده انت مش معايا خالص يا احمد سرحان في ايه كده

احمد ولا حاجه يا رانيا

رانيا اوكي يا حبيبي هخش التواليت

اتت حنان وفرح

كل سنه وانت طيب يا كريم ودي حاجه بسيطه

كريم وانتي طيبه يا حنان

فرح اتفضل يا كريم كل سنه وانت طيب

كريم ينظر الى فرح بالاعجاب اخذ من فرح الهديه لمس ايديها شدت ايديها بسرعه فرح شعرك بالخوف من نظراته المريبه

حنان تنظر الى كريم وهي واقع في حبه بنت يا فرح ايه رايك اروح اعترفله بحبي

فرح بس يا حنان لا تفضحينا وبعدين مش عارفه عاجبك ايه في البومه دي

حنان تصدقي يا بنت انتي اللي بومه انا غلطانه اللي بكلم واحده جيبله

بصيتلها فرح وفضلت تضحك كانت ضحكتها جنان نظرها اتجه ناحيه احمد بالغلط لترى ينظر اليها كتمت الضحك فوران

اتت رانيا بصت لفرح بقرف ايه ده انتي تاني قطعتها

في الكلام حنان فستانك يجنن يا رانيا

رانيا بصت لحنان كلمتها بتناكه ايوه عارفه ان الفستان يجنن لان بلبس من اغلى الماركات

فرح قربت من حنان بصوت واطي هي بتتكلم ليه كده بنت الرفض دي فعلا على راي المثل لبسوا البوصه تبقى عروسه

حنان بصيت لفرح وهاتك يا ضحك 😂😂😂😂

فرح بصوت واطي وهي بتضحك بطلي ياحنان ضحكه هتفضحينا

كريم بتضحكوا على ايه يا بنات ما تضحكونا معاكم

فرح ولا حاجه افتكرنا بس موقف وضحكنا عليه

حنان ما نيجي نرقص يا كريم ….

كريم يلا

فرح ما تسيبنيش مع الاتنين دول يا حنان فرح بصه لاحمد ورانيه وابتسمت ابتسامه بسيطه

جه شاب وسيم اتجه ناحيت فرح تسمحيلي بالرقصه دي يا انسه

فرح بصيتلي باستغراب انا

كان جالس احمد وماسك في يديك كاسه من الخمر ينظر الى فرح وذلك الشاب الذي يتحدث معه كان يبدو عليه علامات الغضب

الشاب اكيد يا انس تسمحيلي بالرقصه دي

فرح بصيتلي بكل عفويه وضحكتها بس انا مش معرف ارقص بصراحه …

الشاب ده سهل خالص قطع صوت احمد الذي خبط الكاسه على الترابيزه وبنبره صوت مخيفه مش قالتلك ما بتعرفش اتفضل

فرح بصت وهي متضايقه هو ازاي يكرر عني هوايه هيتحكم فيها في الشغل وهنا كمان بصه للشاب وابتسمت يلا نرقص راحت فرح مع الشاب بدا يرقصوا

احمد كان جالس على الترابيزه وغاضب جدا كان جايله زي احساس عاوز يقوم يمسك الشاب ده يضربه طلع غضبه كله في الشرب

رانيا في ايه يا احمد مالك بتشرب ليه كده

احمد ما كانش منتبه ليه كلام رانيا انتباهه كله على فرح الذي كانت ترقص مع الشاب

احمد بص لرانيا تعالي نرقص

رانيا ما كانش مصدقه نفسها كانت هتطير من الفرحه

بداوا الرقص واحمد اقترب من فرح والشاب وهم بيرقصون وحط قدمه خلي الشاب وقع على الارض

وفرح وقعت ايضا

جريت عليها حنان انتي كويسه يا فرح

فرح بصيت لها وهي محروج من الموقف اللي هي في ده ايوه كويس يا حنان

الشاب قام وبص لاحمد انت اللي حطيت قدمك عشان اقع

بصله احمد باستفزاز وضحك ضحكه وقاله بنبره مخيفه بدل ما انتي ما بتعرفش ترقص بترقص ليه

الشاب اتضايق من طريقه كلام احمد اتجه ناحيت احمد وراح يديله بالبونيه

احمد مسك ايده الشاب قبل ما يضربه راح مديله بالروسيه وقع الشاب على الارض

كريم اتدخل وهدى الموضوع وخد احمد على جنبه

ايه اللي انت عملته ده يا احمد انت عارف الشاب اللي انت ضربته ده ابن مين

احمد بيكون ابن مين يعني

كريم بيكون اياد ابن امجد اول مره اشوفك منفعل كده انت في حاجه مضايقاك يا احمد

احمد لا ما فيش حاجه مضايقاني يا كريم

كانت فرح واقفه متضايقه حنان انا هروح حاسه نفسي تعبانه…..

حنان مالك يا فرح انتي كويسه

حاسه نفسي تعبانه شويه عايزه اروح انتي هتروحي يا حنان

حنان طيب خليك قاعده شويه لغايه ما تخلص الحفله عشان ما ينفعش اسيبك تروحي لوحدك يا فرح……

لا بجد حاسه نفسي تعبانه يا حنان خليك انتي وانا هركب تاكسي وهروح هروح اعتذر لكريم اللي انا مش هقدر اقعد لغايه ما يقطعوا التورته

حنان طب ثواني انادي على كريم يا كريم

كريم كان يجلس هو واحمد انتبه لحنان اللي هي بتنادي عليه

كريم ايوه يا حنان

فرح كان نفسي اكمل معكم عيد الميلاد بس حاسه اني تعبانه شويه مضطره اني اروح

فرح بصيتله وهي مصدومه و حط ايديها على شفايف هزه راسا وقالتله هركب العربيه

ركبت العربيه واحنا في الطريق كنت قاعده مرعوبه حرفيا هو ايه اللي حصل ده ازاي تسكت على الغلط

ده يا فرح بدل ما تديله قلم على وشه تركبي معاه

العربيه كمان لا كده كتير لسه كنت رايحه اتكلم لقيته هو سابقني في الكلام

احمد انا بعتذر لك على اللي حصل من شويه يا فرح

ما لقيتش طريقه اسكتك واخليكي تركبي العربيه غير كده

بصيتله كان جوايا كلام كتير عاوزه اقوله وازعقله واقوله كده ما يصحش ازاي تستجرى تعمل كده

بس لقيت كان لساني مربوط تفكير مشوش اكتفيت اني ابصله وسكت

احمد ساكته ليه يا فرح ما بتتكلميش ليه

بصيتله وسكت

 تليفوني رن كان المتصل محمد ابن خالتي بعتبر اخويا الكبير واخدين على بعض حرفيا يعني اتبسطت اوي اول ما عرفت هو اللي كان بيرن

الو يا ابو الصحاب يا اللي ما بتسالش

محمد ايه يا فروحه غصب عني والله يا فرح الشغل واخد كل وقتي

الشغل بردك يا لئيم

محمد قولي لي يلا عملت ايه اول يوم شغل ليكي

لسه كنت رايحه اتكلم لقيت احمد حط ايده على الدركسيون فضل يزمر بالعربيه وسرع أوي

هقفل معاك دلوقتي يا محمد ولما اروح اكلمك

على فكره الطريق فاضي ما فيش داعي تزمر وهدي السرعه شويه هنتقلب بالعربيه على فكره انا بكلمك هدي السرعه شويه العربيه هتتقلب بينا

بصلي وما اتكلمش كان بان على معالم وش الغضب

هو ماله ده كان من شويه كويس هو عنده انفصام في الشخصيه ولا ايه

 لو سمحتي هدي السرعه شويه العربيه هتتقلب بينا انا مش عاوزه اموت دلوقتي انا لسه صغيره

  لو سمحت طب نزلني على جنب بعدين سرع براحتك اللي قدرت تطير في الجو طير

ببص لقيت عربيه داخله علينا كنا خلاص هنخبط فيها

 ما لقيتش نفسي غير وانا مغمضه عين وكلبشت في دراعه وعلى صرخه واحده قلت خلاص العربيه اتقلبت بينا

بعديها بشويه لقيت العربيه وقفت رفعت راسي ببص لقيت احمد بيبصله ويضحك

هو انا لسه عايشه ما متش ازاي حاسه قلبي وقع في رجلي

 بعديها بشويه استوعبت اللي انا ماسكه دراعه حشت ايدي بسرعه وقلتله اسفه ما كنتش اقصد

لقيت بصلي وضحك بصراحه خفت قلت ده باين علي بني ادم مريض مش تصرفات بني ادم عاقل خالص لسه كنت رايحه افتح باب العربيه انزل اجري

احمد اقفلي باب العربيه يا فرح

بصراحه خفت كانت المنطقه مقطوعه وده شكله مجنون رسمي اقعدي بكرامتك يا فرح بدل ما يخبطك بحاجه تروحي فيها قفلت باب العربيه وقعدت وكملنا الطريق كنت حاسه رجليه دي بتخبط في بعضيها

احمد هو مين اللي كنت بتكلميه في التليفون

بصيتلي باستغراب انا

احمد لا مش انتي يا فرح بكلم الكرسي اللي وراكي

نهار اسود يا فرح وكمان بيكلم الكراسي ربنا يسترها ويعدي اليوم ده على خير لغايه ما اروح بيتنا

احمد اه بكلمك انتي هو في حد تاني غيرك في العربيه مين الشخص ده

ده محمد

احمد اه عارف اللي اسمه محمد علاقته ايه بيكي باين من طريقه كلامكم واخدين على بعض

بصيتله وانا مستغربه هو ماله دوت واخدين على بعض ولا لا يخصوا في ايه

احمد سكت ليه يا فرح

ما سكتش بس مستغربه من السؤال

احمد عادي بندردش مع بعض عقبال ما نوصل

لسه كنت رايحه اتكلم تليفوني رن كانت حنان المتصل قلت الحمد لله لرنيتي يا حنان في وقتك

الو يا حنان

بقلم امل شعبان علمتني ازاي احب

حنان ايه يا فرح وصلت ولا لسه

لسه في الطريق قربت اوصل خلاص

حنان يا لهوي يا فرح فاتك حاجات كتير ما شفتيش ايه اللي حصل لرانيا

خلاص يا حنان لما اروح ابقى اكلمك

حنان مالك يا فرح بتتكلمي كان تحت تهديد سلاح

تهديد سلاح ايه يا حنان بقولك لما اروح اكلمك

حنان في حاجه ولا ايه يا فرح حد جنبك

ايوه استاذ احمد بيوصلني

حنان انتي بتهزري يا بنت اللعيبه استاذ احمد بنفسه بيوصلك اه يا سهتانه انتي طلعت مش سهله

لعيبه ايه يا حنان ده انا قطعت الخلف من ساعه ما ركبت العربيه

حنان ساكته ليه يا فرح

هقفل معاكي دلوقتي يا حنان ولما اروح اكلمك

حنان ماشي يا روحي

الحمد لله قرب أوصل

احمداخش من انهي شارع

اول شارع على ايدك اليمين نزلني في اوله

احمد الشوارع عندكم غريبه اوي

اه غريبه ايوه نزلني هنا بس

لسه بفتح باب العربيه

احمد استني يا فرح في حاجه انت ناسياها معايا

انا ناسيه حاجه معاك هي ايه

احمد طلع السلسله من جيبه اظن دي بتاعتك صح

اه دي سلسله بتاعتي نسيتها عندك في المطبخ اللي انا كسرته كان موقف يعري بصراحه

احمد اه فاكر كنت طالب منك فنجان قهوه كسرتيلي نص المطبخ لو طلبت منك تعمليلي اكل كنت ولعت في البيت كله وضحك بصوت عالي ههههههههههه

بصيتله باستغراب لان الموقف مش بيضحك على فكره مش عارفه بيضحك على ايه بس اضطريت ابدله نفس الضحكه هههههههههه

احمد ما حدش قال لك انك ضحكتك حلوه أوي يا فرح

لا بس ماما على طول بتقوللي اللي انا فيشتاء عايمه بضحك عمال على بطال

احمد يعني ايه فيشتك

فيشتي يعني مش عارفه بصراحه بس هو مثل بيقولوه لما يلقوا الواحد بيفضل يضحك على طول

احمد بصلها باستغراب اه

متشكره اوي على التوصيل يا استاذ احمد استاذن حضرتك

نزلت وانا مكمله طريقي الى بيتنا كان في شارع طويل لسه همشي

 وفي نص الشارع شفت كلاب

لا ده كده كتير اوي هش هش امشي يا كلب شكلي هنام في الشارع ولا ايه اخذت طوبه ورميتها على الكلب لقيت الكلاب كلها جايه تجري عليا

مسكت الجزمه في ايديا وطلعت اجري وانا بصرخ ياماما

وما اخديش بالي خبطت في شخص ببص لقيت احمد

انت هنا الحمد لله

احمد في ايه يا فرح بتجري ليه كده انت خايفه من الكلب

ايوه بخاف منهم اوي وبعدين ايه اللي يرجعك

احمد نسيت السلسله جيت اديهالك شكل جيت في الوقت المناسب وايه اللي ماسكه في ايدك ده

دي الجزمه

احمد بصلها وهاتك يا ضحكه ههههههههههه

هو الموقف مش بيضحك خالص على فكره لان فعلا بخاف منهم اوي بس اضطريت ابدل نفس الضحكه

احمد تعالى اوصلك ليه ما خلتنيش اوصلك لغايه البيت

0 Reviews

Write a Review

Read Previous

علمتيني إزاي أحب… الفصل الرابع ..

Read Next

علمتيني إزاي أحب الجزء السادس

Leave a Reply

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Most Popular